Gönderen Konu: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0 16V  (Okunma sayısı 17731 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Gaz kelebeği potansiyometresi aracın kelebeğinin ne kadar açık olduğunu ECu ye bildirerek silindire giren hava miktarı kadar yakıt püskürtülmesine yardımcı olur. Gaz kelebeği potansiyometresi denilen şey aslında radyolarda vs. ses açmak için sağa sola çevirerek kullandığımız düğmelerin tamamen aynısı. Karmaşık bir şey değil. Kendisine gelen elektrik akımını gaz kelebeğinin ucu ile dönerek azaltan yada gaz verdiğimizide artıran bir ses düğmesi gibi bir şey.

Eğer adaptasyon bozulmuşsa silindire giren hava gereğinden fazla yada az olur. Bu da aşadağıdaki sorunlara sebep olur;

- Yüksek benzin sarfiyatı
- Olması gerekenden daha zayıf performans
- Rölantide fazlasıyla düşen devir sonucu motorun stop etmesi
- Ara gazı verirken aniden stop eden motor
- Rölantideyken pat pat diye patlayan ve çiğ benzin atan eksoz
- Gaz verildiği halde devirlenip hızlanmayan ve sonra birden canlanan motor.

Mesela yanınızdaki bir elamanla kapışacaksınız, kırmızı ışıkta bekliyorsunuz yeşil yandı gazladınız ama altınızdaki araba sağır gibi gazı yavaşça aldı, çoğumuzun altdevirlerdeki zayıflık dediğimiz şey, ama bir kaç saniye sonra aniden roket gibi fırladı. İşte bu kelebek potansiyometresinin iyi çalışmaması sonucunda olan bir şey ama bu durumda bir yanlışlık olduğunu ECU algılıyor ve varsayılan bir yakıt seviyesine geçerek kendisi otomatik düzeltiyor. Mühendisler potansiyometrede arıza olması durumunda araç ölümcül kazalara sebep olduğu için böyle bir düzeltme sistemi koymuşlar.

Benim araçta;
altdevirlerde cansızlık ama 3500 devirden sonra aşırı ataklık;
Gaza pompalayarak bastığımda daha iyi ivmelenme,
En tepe nokta değil de, en tepenin bir altında daha yüksek performans,
Sebebi bulunamayan rölanti dalgalanması,
Vites değişimlerinde rölantiye sert düşüş nedeniyle sert vites değiştirme problemleri vardı.

Bu yüzden potansiyometre adaptasyonuna giriştim. Kısa bir kaç km'lik test sürüşü sonuçları;
Şimdi belli devirlerden sonraki ataklık düzeldi. En alt devirden üste kadar düzenli şekilde ivmeleniyor araç.
Bir türlü düzelmeyen rölanti daha az dalgalanır oldu. Ama bunu daha fazla test etmem gerekiyor, hava sıcaklığından olabilir.
Vites geçişleri sarsıntısız çünkü devir daha yumuşak düşüyor.
Performansta bir fazlalık görmedim ama kısa sürüş bunu anlamak için yeterli değil. LPG ayarını da değiştirmek gerekebilir.
Pompalayarak gaza basma gereği kalmadı gibi görünüyor.
Gaz tepe noktasında çekişin azalması duruyor gibi. Buna bir etkisi olmadı.

Bir süre daha test edeyim ve kesin sonuçları yazarım. Ama kesinlikle eskisine göre daha akıcı bir sürüş var.
-------------------------

Şimdi çalışmamıza geçelim. Unutmayın uygulama tamamen kendi sorumluluğunuzdadır. Olası bir problemde bana kabahat bulmayın.

İşte bizim potansiyometre ve etrafındaki vidalar ile çevirme için bırakılan hareket yolları:



Normalde aracın cihaza bağlanarak yapılması gereken bu iş, kabaca multimetre ile de yapılabiliyor. Benim gibi Tempra'yı bilgisaayra bağlamayı bilmeyen ustaların arasında iseniz kendiniz yapmanız şart zaten. Başka seçeneğiniz yok.

En önemli nokta aracın GKP (Gaz Kelebeği Potansiyometresi) rölantide kaç voltajla çalıştığını bulmak. Araştırmalarıma göre bizim 16v'ler 0,30volt ile çalışıyormuş (8v'ler 0,20v)

Önce arabamızı 80 dereceye kadar ısıtıyoruz. Çünkü potansiyometre sıcaklığı da ölçüp ekuye bildirir. Soğukta yapılacak bir ayar bozuk olur. Sonra motoru kapatıyoruz. Fakat kontağı açık tutuyoruz. 

İlk işimiz potansiyometreye ihtiyacı olan akım geliyor mu? Bunu bulalım; Potansiyometre 5v civarında bir akımla çalışır:



Soketi çıkarıp , multimetremizi volt durumuna getirip, soketin orta ucundan akım gelip gelmediğini ölçüyoruz. Evet bizimkisi 4,60 civarında bir akım alıyor. Problem yok.



Sonra, potansiyometremizin direnci iyi çalışyor mu? Sokete değil bu defa potansiyometreye yönelerek multimetremizi ohm konumuna getirip kırmızıyı orta uca siyahı kenar uca dayayarak direnci ölçüyoruz. Multimetre elektrodları sokete dayalı iken, elimizle gaz kelebeğini çeviriyoruz. Direnç değerleri akıcı bir şekilde değişmesi gerek. Benimkisi 3000 devir civarında tutukluk yapıyor. Hangi devir çok kullanılıyorsa o civarda aşınma olurmuş. Tutukluğun sebebi buymuş.
Elimle gaz verirken multimetrenin fotosunu çektim. Rakam hızlı geçişten dolayı biraz tuhaf çıktı ama normal bir şekilde yükselip düşüyor. Problem yok

Şimdi sıra posizyon normal mi, bunu bulmak? Potansiyometre rölantide 0,30volt akım salması gerek. Bunun için soketi yerine takıyoruz. Soketin arkasındaki kablodan küçük bir parça soyarak içindeki bakır tele, multimetremizin kırmızı elektrodunun dokunabileceği kadar bir yer açıyoruz. Multimetremizin siyah ucu akünün eksi kutbuna yada şaseye takılıyor. İşte foto;



0,30 olması gereken rölanti akımı 0,73 olmuş. Sürekli rölanti yükseltiyordu araba. Dün bilinçsiz kurcalarken kendim yükseltmişim. Önce ise 0,1 volt bile değildi, rölantide zor duruyordu.
Yani şimdiki durumda EKU arabayı rölantide çalıştırıyor ama kelebek hafif gaz verilmiş pozisyonunda açık kalmış. Verimsiz yanma oluşuyor. Bu durum fazla yakıt ama, düşük çekiş demekdir.

Potansiyometrenin pozisyonunu 0,30 volt verecek şekilde düzeltmemiz gerekiyor. Multimetremizin elektrotlarını sökmüyoruz. aynen duruyorlar.
Potansiyometremizin üstündeki vidayı tornavida ile, altındaki vidayı ise 9mm'lik mafsallı lokma ile gevşetiyoruz. Dikkat, sökmüyoruz., sadece gevşetiyoruz. vidaların altlarında pozisyon değişimi için yollar zaten var. Bulunduğu yer çok dar olduğu için fotoğraf makinesi girmiyor. o yüzden fotosunu koyamıyorum. Fakat siz bakınca kolayca görürsünüz.
Dikkat alttaki vida sadece 9mm mafsallı lokma ile açılabiliyor. Yer çok dar tornavida oraya girmiyor. Mafasllı lokmanız yoksa hiç teşebbüs etmeyin. Açamazsınız.
Gevşettikten sonra aşağı yukarı oynatarak voltaj ekranında 0,30'u görünceye kadar ayar yapıyoruz.



Gaz üst sınırına doğru denemeye devam.



 Ve yine elimizle gaz kelebeğini hareket ettirerek, kelebek pozisyonuna göre voltajdaki yükseliş ve düşüşleri görüyoruz. Cihaz iyi çalışıyor. 0,30'u bulunca oynatmadan vidaları sıkıyoruz. Ayarımız tamam demektir.

Soketi söküp taktığımız için aracın aküsünün artı ucunu söküp biraz bekleyip takıyoruz. Araç çalışırken soket söküp takmaları EKU arıza olarak kaydediyormuş çünkü. Arıza kaydı oluştuysa silelim.

Motoru çalıştırıp test sürüşü yapıyoruz.

İşte şu aletler lazım.
Multimetre, lokma, tornavida, bir de elektrikçi bandı (soyduğumuz kabloyu sarmak için)

Soyulacak kablo, ortadaki kızmızı kablodur, lekeli yeri ben soydum ama fotoda berbat çıktı. Anlaşılmıştır sanırım.



Aracın üstündeki yeri, siyah çift hortumun altında üç tırnaklı soket girişi. Soketi sökülmüş vaziyette.


Potansiyometrenin çizimi aşağıda, kırmızı elektrod her zaman soketin orta ucuna temas edecek. Siyah elektrod ohm ölçerken diğer uçlara, voltaj ölçerken akünün eksi kutbuna temas edecek.








« Son Düzenleme: 10.Mar.2012 16:08:58 Gönderen: Ahmet Mekik »
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Musa Eroğlu

  • Musalar
  • N O S
  • ******
  • İleti: 4529
  • *Adı soyadı : Musa Eroğlu
  • *Meslek: Serbest
  • *Yaş: 32
  • *Şehir: İçel
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Kurşuni gri-met,624 lacrit-deltron
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #1 : 21.Oca.2012 13:45:03 »
Üstad eline sağlık..çok güzel paylaşım teşekkürler.. :ok:   Sonuç nasıl oldu...  :s20:
Tempra 2.0 ie 16V cat 836A3.000-Dohc


Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #2 : 21.Oca.2012 13:56:15 »
Üstad eline sağlık..çok güzel paylaşım teşekkürler.. :ok:   Sonuç nasıl oldu...  :s20:
Sonuç güzel. Araç daha düzenli çalışıyor. Ama biraz daha test etmem lazım.  Daha ayarı yeni yaptım ve sadece 5 km civarında test edebildim. Bir kaç güne daha iyi belli olur.
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Davut Bostancı

  • -Kareser-
  • Süper Moderatör
  • N O S
  • *****
  • İleti: 5051
  • Emekli SEDİCİ Pilotu
    • Kareser-1997 Tipo 2.0 16v Sedicivalvole Ateş Kırmızı
  • *Adı soyadı : Davut
  • *Meslek: Teknisyen
  • *Yaş: 35
  • *Şehir: Kocaeli-Karabük
  • Araç Markası: Diğer
  • Araç Modeli: Diğer
  • Model Yılı: 2020
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #3 : 22.Oca.2012 16:00:06 »
Hüseyin bey güzel bir çalışma olmuş elinize sağlık gerçekten emek verilmiş  :bravo: :bravo: 

Gkp kaç volt ile çalıştığını bulmanız araştırmanız buna göre ayar yapmanız gerçekten verilen emeğin ne olduğunu gösteriyor  ;)

Gkp değerlerini yani voltaj değerlerini nerden temin ettiniz  :s20: Zamanında bu parçayla çok uğraştım temizlemek için boğaz kütüğünü söktüğümde benzinle boğazı temizlemek için gkp yi boğazdan ayırmıştım ne bilirdim konumunun ayarlı ve adaptasyon gerekeceğini  :) araba şaşırmıştı resmen tüm olabilecek arızaları vermeye başlamıştı daha sonra bende ölçü aletiyle ayar yapmaya çalıştım ama asıl değerleri bilmediğim için pek başarılı olamadım mecburen servise gittik adaptasyon yapmamıza rağmen parça sürekli arıza veriyordu ama adaptasyon yapıldıktan sonra araç eski  haline dönmüştü bende fazla kurcalamadan yeniside pahalı olduğu için almadım zaten daha sonraki  arıza tespitlerindede çıkmamıştı yenisi 280 civarında idi geçen yıl ..

Çalışmanızdan ötürü tekrardan tebrik ederim adaptasyon sonrası tecrübelerinizi olumlu olumsuz uzun zamana yayarak paylaşırsanız çok güzel olur  :ok:




Çevrimdışı Mustafa Güler

  • Süper Moderator
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 17192
    • Mustafa Güler - 2014 SEAT LEON 1.2TSI / BEYAZ
  • *Adı soyadı : Mustafa Güler
  • *Meslek: Muhasebe
  • *Yaş: 31
  • *Şehir: Bursa
  • Araç Markası: Seat
  • Araç Modeli: Leon
  • Araç Rengi: Beyaz
  • Model Yılı: 2014
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #4 : 22.Oca.2012 16:32:03 »
Güzel bir çalışma olmuş emeğinize sağlık. Daha iyi bir test için katetmesi yol var.

Paylaşım için :teşekkür: :bravo:

Çevrimdışı Süleyman Vatangül

  • 2. Vites
  • **
  • İleti: 142
    • tempra tipo
  • *Adı soyadı : alp
  • *Meslek: muhasebe
  • *Yaş: 29
  • *Şehir: ankara
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo S
  • Araç Rengi: beyaz
  • Lpg Markası : brc
  • Model Yılı: 1998
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #5 : 22.Oca.2012 17:24:34 »
tebrıkler guzel çalişma  :alkış: :alkış:

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #6 : 22.Oca.2012 18:23:21 »
Hüseyin bey güzel bir çalışma olmuş elinize sağlık gerçekten emek verilmiş  :bravo: :bravo: 

Gkp kaç volt ile çalıştığını bulmanız araştırmanız buna göre ayar yapmanız gerçekten verilen emeğin ne olduğunu gösteriyor  ;)

Gkp değerlerini yani voltaj değerlerini nerden temin ettiniz  :s20: Zamanında bu parçayla çok uğraştım temizlemek için boğaz kütüğünü söktüğümde benzinle boğazı temizlemek için gkp yi boğazdan ayırmıştım ne bilirdim konumunun ayarlı ve adaptasyon gerekeceğini  :) araba şaşırmıştı resmen tüm olabilecek arızaları vermeye başlamıştı daha sonra bende ölçü aletiyle ayar yapmaya çalıştım ama asıl değerleri bilmediğim için pek başarılı olamadım mecburen servise gittik adaptasyon yapmamıza rağmen parça sürekli arıza veriyordu ama adaptasyon yapıldıktan sonra araç eski  haline dönmüştü bende fazla kurcalamadan yeniside pahalı olduğu için almadım zaten daha sonraki  arıza tespitlerindede çıkmamıştı yenisi 280 civarında idi geçen yıl ..

Çalışmanızdan ötürü tekrardan tebrik ederim adaptasyon sonrası tecrübelerinizi olumlu olumsuz uzun zamana yayarak paylaşırsanız çok güzel olur  :ok:

Bulmuş işte adam senin gibi yerli sitelerde dolanmıyor :hıh: :hadi:

Hüseyin bey elinize sağlık

Çevrimdışı SERKAN CANDAN

  • 1. Vites
  • *
  • İleti: 88
  • *Adı soyadı : Serkan
  • *Meslek: Bilişim
  • *Yaş: 28
  • *Şehir: ANKARA
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: Stilo 1.6 Dynamic
  • Lpg Markası : BRC
  • Model Yılı: 2004
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #7 : 22.Oca.2012 20:04:46 »
Elinize sağlık.

Uğraşan araştıran adamın sırtı yere gelmez, parası cüzdanından çıkmaz...  :alkış:

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #8 : 22.Oca.2012 20:11:39 »
Teşekkürler arkadaşlar.
0,3v rölanti değerini  otansiyometre üzerine araştırma yaparken, cardanadam.com isimli bir sitede tesadüfen buldum. Siteyi işleten arkadaş oto elektroniği üzerinde baya uzman görünüyor ve bizden önce bir Tempra kullanıcısı gaz kelebeği ile ilgili soru sormuş ve ona cevap vermiş, bu işleme dair kısa bir kaç cümlelik bilgiler de vermiş arkadaş, neden olmasın dedim elleri kolları sıvadım. Çizimi de bu siteden aldım.
Aslında bu değeri servis kataloglarından filan bulup daha sağlam bir yere dayamak lazım. Ölçümün nasıl yapılacağına dair fotolu bilgileri ise yabancı oto sitelerinden buldum. Bizdekinin aksine yurtdışındaki araba forumlarında bu konu ile ilgili hemen her arabaya dair, baya bir çalışma var.
Bu arada potansiyometre bozuk bile olsa tamiri çok zor değil. Bildiğimiz radyo ses açma düğmesi bu yahu. İçinde bir direnç ve üzerinde gezen bir elektrod haricinde bir şey yok. Yabacı sitelerde bu konu ile ilgili de var.
 İşte şurada bizim 16v'nin potansiyometre tamiri:
http://www.tipoclube.xpg.com.br/pot-sedici/index.htm

Kar kış sebebiyle arabayı zorlayamıyorum. Yollar kar ve buz. Action yapmak imkansız. O yüzden performans için detaylı test mümkün değil. Ayrıca aşırı soğuklarda yakıt yükseldiği için, çalışmanın yakıta etkisini de belirleyemiyorum.
Bununla birlikte ilk gördüklerim;
- Araç rölanti de çok düzgün çalışıyor. Arabayı aldığım ilk günden beri vitesi boşa alınca rölanti düşmesi vardı. RHV sıfır takılmasına rağmen düzelmemişti. Şimdi düzelmiş görünüyor. Biz hep manifoldda hava kaçağı arardık ama boğaz kelebeğinin ayarsız olması da aslında bir manifoldda hava kaçağı anlamına geliyor. Demek ki rölanti bozukluklarından birisi de gaz kelebeği ayarsızlığı.

- Araçta ivmelenme, eskiden altdevirlerde zayıf kalır ama 3500 devirden sonra araç fişek gibi fırlardı. Ben bunu bizim motorların karakteristiği diye düşünür ve umursamazdım. Ama şimdi en altdevirden en üst devire kadar öncekine göre çok düzenli bir ivmelenme var. Yine de 4000 devirlerde ivemelenmede fazladan bir artış hissediliyor. Pozisyonda daha hassas bir ayar gerekebilir. Araç yaşlandığı için, motor üflemeleri vs. kaçaklar gibi değişimler daha fazla hava ihtiyacı doğurabilir. Potansiyometre 0,35 volta ayarlansa düzelebilir diye düşünüyorum. Ama bu soğuklarda uğraşmaya değmez bir ayrıntı görünüyor. Aracın cihaza bağlanıp ayarlanması bu tür bir şüpheye mahal bırakmazdı ama bende o imkan yok.

- Araç hangi devirde çok kullanılıyorsa potansiyometrenin üzerindeki direncin bu devire karşılık gelen yerinde aşınma daha fazla olurmuş. Bu bilgiyi önceden araştırmalarım sonucunda bulmuştum ama benimkinde olduğu hiç aklıma gelmemişti. Şimdi benim araçta da 3000 civarında araçta bir tutukluk oluyor. Daha önce bu olmazdı yeni oldu. Anlayabildiğim kadarıyla, daha önce potansiyometre hatasını ecu düzelttiği için bu olmuyordu. Ama şimdi potansiyometre düzgün veri gönderince ecu kendi düzeltmiyor ve 3000 devirdeki aşınmayı da okuyor ve motora veriyor. Demek ki benim araç ta en çok 3000 devir civarında kullanılmış.

- Hava şartlarından dolayı performansı deneme imkanım yok. Ama LPG ayarlarken Atiker Fast sistem programı daha önce çarpanı 1,20 civarında ayarlarken potansiyometre adaptasyonu sonrasında yaptığım ayarda çarpanı 1,10'lar civarında belirledi. Bu yakıtta az da olsa, %8'ler civarında, bir düşüş olacak anlamına geliyor. Ama bu konuda da kesin bir bilgi edinme şansım yok çünkü sıcaklık burada geceleri -20 ye kadar çıkıyor ve bu da yakıtı feci yükseltiyor.

- Daha önce pompalayarak gaza bastığımda araç daha iyi gaz yiyordu ama şimdi gerek kalmamış görünüyor.  Bir günlük deneme sürüşünde pompalayarak basmamla, normal basmam arasında pek fark yok gibi.

- Daha önce vites değişimlerinde motorun sürüş devrinden rölantiye çok sert düşmesinden dolayı vitese geçiş çok sarsıntılı oluyordu. Şimdi devir efendice düşüyor ve vites değişim süresinde araç deviri çok düşürmediği için vites sarsıntısı olmyor.

En fazla düzelme beklediğim gaz pedalının en son noktasında aracın çekişinin düşmesi ve en çok çekişin en sonda değilde biraz beride olması meselesinde ise hiç bir değişiklik olmadı. Bunun sebebinin ne olabileceği konusunda bir yolunuz düştüğünde Teoman usta'ya bir sorabilseniz iyi olacak.

Bu yukarıda saydıklarım pek uygun olmayan ortamda yaptığım sürüşlerden elde ettiğim ilk izlenimlerim. Havalar düzelince daha iyi test ederim. Sonuçları paylaşırız.
« Son Düzenleme: 22.Oca.2012 20:31:56 Gönderen: Hüseyin Ertaş »
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Davut Bostancı

  • -Kareser-
  • Süper Moderatör
  • N O S
  • *****
  • İleti: 5051
  • Emekli SEDİCİ Pilotu
    • Kareser-1997 Tipo 2.0 16v Sedicivalvole Ateş Kırmızı
  • *Adı soyadı : Davut
  • *Meslek: Teknisyen
  • *Yaş: 35
  • *Şehir: Kocaeli-Karabük
  • Araç Markası: Diğer
  • Araç Modeli: Diğer
  • Model Yılı: 2020
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #9 : 22.Oca.2012 23:29:00 »
Tekrar emeğinize sağlık güzel bilgiler  ;)

Daha öncede forumda rhv ile ilgili söylenen bir çok arızanın boğaz kelebeği ve potansiyemetreden olduğunu söylemiştim.Sizin söylediğiniz gibi vitesi boşa atmalarda stop etmesi potansiyemetre konum arızası sebebi ile oluyor bu tip arızaları hep yaşamıştım şükür ben adaptasyonla kurtulmuştum aslında birazda mantık yürüttükten sonra üstünede sizin gibi araştırdıktan sonra çözülmeyecek arıza yok yeterki sabırlı birazda meraklı olalım  ;) ;)   




Çevrimdışı Fatih Kandemir

  • Member
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1596
  • *Adı soyadı : Fatih KANDEMİR
  • *Meslek: Bilgi İşlem
  • *Yaş: 26
  • *Şehir: İstanbul
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo 2.0 16v
  • Araç Rengi: Kırmızı
  • Lpg Markası : dymco
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu ( 2.0ie 16v)
« Yanıtla #10 : 23.Oca.2012 13:50:56 »
 :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
benim yaşadıgım problemde buydu sanırsam bende en kısa süre içinde kontrol edicem

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #11 : 28.Oca.2012 16:59:00 »
Arabayı performansta da test edebilme fırsatı buldum. Şehirler arası yolda 185km hıza kadar çıktım. Araba üst devirlerde çok güzelleşmiş. Aracın performası eskiye göre çok artmış. Aracı tekrar dinoya soksam sanırım 10-15bg daha fazla gelir gibi bir his veriyor. Hem altdevirler daha canlı, hem orta, hem de üstdevirler şimdi. Aracın sesi bile daha tok çıkıyor. Demek ki, aracın hava/ yakıt karışımındaki bozukluk hem altdevri hem de üst devri bozuyor. Cansızlık şikayeti olan arkadaşlar buraya özellikle baksın.

Yakıtta yükselme var ama aşırı soğuklardan olabilir. Sıcaklık gündüz bile çoğunlukla -3 civarında geziyor.
Çünkü önceki bozuk potansiyometre varken 1,23  civarında duran LPG katsayı çarpanı 1,15 'e düştü. normal koşullarda yakıtın biraz düşmesi gerekiyor. Havalar yumuşayınca son durumu göreceğiz artık.
« Son Düzenleme: 28.Oca.2012 17:18:04 Gönderen: Hüseyin Ertaş »
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Levent karakoc

  • 3. Vites
  • ***
  • İleti: 473
  • *Adı soyadı : levent
  • *Meslek: tekniker
  • *Yaş: 30
  • *Şehir: istanbul-Bursa
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 1.6ie / AC
  • Araç Rengi: Gümüş
  • Lpg Markası : AKL Sıralı
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #12 : 16.Şub.2012 19:57:52 »
çok güzel anlatım elinize sağlık bende elektronik teknikeriyim 1.6 mpi dada böyle bişi var mı ? varsa birisi bana anlatsın bende uygulamalı resimli olarak paylaşayım :hey:
Hey Gidi Hacı Murat sen SENSÖRsüzde giderdin
 :nazar:  TEMPRA PİLOTU   :nazar:
Tempra 1.6 i.e SLX ABS Airbag Klima Gümüş Gri
Full + Full

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #13 : 16.Şub.2012 23:01:27 »
çok güzel anlatım elinize sağlık bende elektronik teknikeriyim 1.6 mpi dada böyle bişi var mı ? varsa birisi bana anlatsın bende uygulamalı resimli olarak paylaşayım :hey:
Var ama, aracınızda problem yoksa kurcalamayın. Öncelikle çok iyi bilgi toplayın, sonra müdahale edin. Sonuç çok kötü de olabilir.
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #14 : 22.Şub.2012 16:25:18 »
bu ayar examiner cihazı ile oluyor muydu ben  bu cihaza bağlattim arıza olarak gösterdi ustaya arızayı yaptin mi dedim o da bu cihazla yaptığını söyledi. Acaba yaptı mi motoru bile ellemedi sadece cihaza bağladı ekrandan yaptığını söyledi. Ama bi sürü sensörde arıza olduğunu gösterdi cihaz. Bu ayar burada gösterildiği gibi mi yapılıyo yoksa normali bu ustanın yaptığı gibi examiner cihazı üzerinden mi yapılıyo?

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #15 : 22.Şub.2012 16:32:34 »
bu ayar examiner cihazı ile oluyor muydu ben  bu cihaza bağlattim arıza olarak gösterdi ustaya arızayı yaptin mi dedim o da bu cihazla yaptığını söyledi. Acaba yaptı mi motoru bile ellemedi sadece cihaza bağladı ekrandan yaptığını söyledi. Ama bi sürü sensörde arıza olduğunu gösterdi cihaz. Bu ayar burada gösterildiği gibi mi yapılıyo yoksa normali bu ustanın yaptığı gibi examiner cihazı üzerinden mi yapılıyo?

2.0 16V lerde potansiyometre ayarı ecudan examiner ile veya lancianın pos makinasına benzeyen cihazı ile izlenerek ona göre kelebek açısını ayarlar..sizde sadece cihazdan ayar yapmış ama neye göre??

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #16 : 22.Şub.2012 16:52:10 »
2.0 16V lerde potansiyometre ayarı ecudan examiner ile veya lancianın pos makinasına benzeyen cihazı ile izlenerek ona göre kelebek açısını ayarlar..sizde sadece cihazdan ayar yapmış ama neye göre??
ne yapsam bilmiyorum arabayı kime götürsem bi şey bilmiyor. Cihaza arıza var mi yok mu kontrol edelim diye bağlattim. Bir sürü arıza çıktı onlari sildi 10km yol gidince tekrar cihaza takılacak ancak o zaman arızalar kesin belli olacak. Bu ayar için de gaz kelebeğine falan bakmadan açmadan cihaz üzerinden yaptığını söyledi ama araç halen benzinde çalışırken kendi kendine gaz veriyor rölantide beklerken araba ara gaz veriyor bi sürü arıza çıktı ilkinde. Hepsi değişecekse ben bin tl ile kurtulamam ya

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #17 : 22.Şub.2012 17:15:42 »
ne yapsam bilmiyorum arabayı kime götürsem bi şey bilmiyor. Cihaza arıza var mi yok mu kontrol edelim diye bağlattim. Bir sürü arıza çıktı onlari sildi 10km yol gidince tekrar cihaza takılacak ancak o zaman arızalar kesin belli olacak. Bu ayar için de gaz kelebeğine falan bakmadan açmadan cihaz üzerinden yaptığını söyledi ama araç halen benzinde çalışırken kendi kendine gaz veriyor rölantide beklerken araba ara gaz veriyor bi sürü arıza çıktı ilkinde. Hepsi değişecekse ben bin tl ile kurtulamam ya



şimdi artık bu kullanılıyor

http://www.adt.com.tr/cihaz/examiner.htm

vedat bey fiziksel müdahelede bulunmadan nasıl kelebeği ayarlayacak..bence bununla alakalı hiçbirşey yapmadı sadece hataları sildi salladı..bir sürü arıza çıkmasına gelince emin arkadaşın 2.0 16V inde 4 tane sensör arızası gözüküyordu..stop ettimi çalış çalışabilirse..kafasına göre çalışıyordu yolda gaz kesiyordu.. ustamız bu arızalarla bu araç asla yürümez işin içinde başka birşey var dedi..

neyse göğüsü söktü meğersem lpg tesisatını yapan dangoz ecuya giden bazı kablolara zarar vermiş bazı yerlede şaseler vardı düzeltildi ve araba hata vermedi halende çalışıyor


ayrıca gaz verme problemini rhv'dende yapabilir
« Son Düzenleme: 22.Şub.2012 17:20:42 Gönderen: Ahmet Mekik »

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #18 : 22.Şub.2012 17:30:36 »
vedat bey fiziksel müdahelede bulunmadan nasıl kelebeği ayarlayacak..bence bununla alakalı hiçbirşey yapmadı sadece hataları sildi salladı..bir sürü arıza çıkmasına gelince emin arkadaşın 2.0 16V inde 4 tane sensör arızası gözüküyordu..stop ettimi çalış çalışabilirse..kafasına göre çalışıyordu yolda gaz kesiyordu.. ustamız bu arızalarla bu araç asla yürümez işin içinde başka birşey var dedi..

neyse göğüsü söktü meğersem lpg tesisatını yapan dangoz ecuya giden bazı kablolara zarar vermiş bazı yerlede şaseler vardı düzeltildi ve araba hata vermedi halende çalışıyor


ayrıca gaz verme problemini rhv'dende yapabilir
şimdi benim ne yapmami kime gitmemi ve nereyi düzeltmemi tavsiye edersiniz? Hiç yaptırmasam araba düzensiz çalışmaya ve çok yakmaya devam edecek.
Bu arızalı parçalar değiştikten sonra her şey normale dönecek mi o da muamma.
O ustanın da adapdasyon ayarını yaptığını hiç sanmıyorum zaten

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #19 : 22.Şub.2012 17:36:47 »
ne yapsam bilmiyorum arabayı kime götürsem bi şey bilmiyor. Cihaza arıza var mi yok mu kontrol edelim diye bağlattim. Bir sürü arıza çıktı onlari sildi 10km yol gidince tekrar cihaza takılacak ancak o zaman arızalar kesin belli olacak. Bu ayar için de gaz kelebeğine falan bakmadan açmadan cihaz üzerinden yaptığını söyledi ama araç halen benzinde çalışırken kendi kendine gaz veriyor rölantide beklerken araba ara gaz veriyor bi sürü arıza çıktı ilkinde. Hepsi değişecekse ben bin tl ile kurtulamam ya
Potansiyometrenin bahsettiğim ayarı mekaniktir. Zaten potansiyometreye bakarsanız etrafında hareket yolları vardır. Eğer potansiyometrenin pozisyonu bozulmuşsa cihazla ayar yapılamaz. Ekseninin tekrar ayarlanması gerek.

İkinci mesele, aracın cihaza bağlanması işi, ustalara vakit kaybetmeden arızayı bulabilme amaçlıdır. Kelebek boğazı çamur içinde kalmışsa cihaz arıza verir ama arızayı cihazdan sildiğiniz zaman kelebek boğazındaki çamur yok olmaz.

Kendi kendine gaz verme işi muhtemelen rhv dendir. Sitede bolca bulabileceğin gibi, silindirlerde aşınma olduysa cihazda arıza olarak görünür. Arızayı sildiğiniz zaman silindirlerdeki aşınma düzelmez.

Cihazın faydası bir yere kadardır. Akıl ve el becerisinin , birikiminin yerini tutmaz.

Öncelikle sitedeki RHV tamir konularını oku ve aleti kendin sök, temizliğini yap. Tekrar yerine tak. Sorun çözülmezse tamir çaresine bak. Fotolarını da buraya koyarsan sorun hakkında yardımcı oluruz.
Değiştirmeden önce tamirine bakalım.
« Son Düzenleme: 22.Şub.2012 17:39:52 Gönderen: Hüseyin Ertaş »
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #20 : 22.Şub.2012 17:38:23 »
şimdi benim ne yapmami kime gitmemi ve nereyi düzeltmemi tavsiye edersiniz? Hiç yaptırmasam araba düzensiz çalışmaya ve çok yakmaya devam edecek.
Bu arızalı parçalar değiştikten sonra her şey normale dönecek mi o da muamma.
O ustanın da adapdasyon ayarını yaptığını hiç sanmıyorum zaten

walla dediğiniz gibi o ustanın dedikleri parçalar değişince sorunun düzeleceği garantisi yok!

ya servise gideceksiniz ya da bosch car serviceye düzgün adaptasyon yapacak..rhv (rölanti hava valfi) den de rölantide gaz vermeyi yapar daha önce tecrübe edildi diğer arkadaşlar tarafından

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #21 : 22.Şub.2012 19:21:14 »
Potansiyometrenin bahsettiğim ayarı mekaniktir. Zaten potansiyometreye bakarsanız etrafında hareket yolları vardır. Eğer potansiyometrenin pozisyonu bozulmuşsa cihazla ayar yapılamaz. Ekseninin tekrar ayarlanması gerek.

İkinci mesele, aracın cihaza bağlanması işi, ustalara vakit kaybetmeden arızayı bulabilme amaçlıdır. Kelebek boğazı çamur içinde kalmışsa cihaz arıza verir ama arızayı cihazdan sildiğiniz zaman kelebek boğazındaki çamur yok olmaz.

Kendi kendine gaz verme işi muhtemelen rhv dendir. Sitede bolca bulabileceğin gibi, silindirlerde aşınma olduysa cihazda arıza olarak görünür. Arızayı sildiğiniz zaman silindirlerdeki aşınma düzelmez.

Cihazın faydası bir yere kadardır. Akıl ve el becerisinin , birikiminin yerini tutmaz.

Öncelikle sitedeki RHV tamir konularını oku ve aleti kendin sök, temizliğini yap. Tekrar yerine tak. Sorun çözülmezse tamir çaresine bak. Fotolarını da buraya koyarsan sorun hakkında yardımcı oluruz.
Değiştirmeden önce tamirine bakalım.

yarın kesin arızalar tespit edilsin ondan sonra buraya yazarım şimdilik parça değişimi yapmıyacağım tavsiyeleriniz üzerine

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #22 : 22.Şub.2012 19:24:05 »
walla dediğiniz gibi o ustanın dedikleri parçalar değişince sorunun düzeleceği garantisi yok!

ya servise gideceksiniz ya da bosch car serviceye düzgün adaptasyon yapacak..rhv (rölanti hava valfi) den de rölantide gaz vermeyi yapar daha önce tecrübe edildi diğer arkadaşlar tarafından

oksşjen sensörü değişecek karabükte bosch servisi var. umarım gaz verme sorununu da yapacak eleman vardır o serviste. hem ben fiat servisine gittim aracta lpg takılı oldugu için araca bakmadılar. iptal et ya da söktür ondan sonra aracı sensörler ve diğer arızalı parcaları değişerek normale döndürürüz dediler. bir de arac 2-3 gün serviste kalacakmış.

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #23 : 28.Şub.2012 16:19:40 »
bosch car servisine gittim sordum gaz kelebeği potansiyometresi adapdasyonu hakkında hiçbir şey bilmiyorlar, tamiri yok değişmesi gerekiyor dediler. bana şu potansiyometrenin lokma ve tornavidayla ayar yapılan yerlerini gösterir bir foto koyar mısınız kendim denemek istiyorum. ve o parçayı tamamen sökmem mi gerekiyor ya da araç üzerinde monteli şekilde mi yapılıyor? biraz daha bilgi almam gerekiyor cesaret için :)

Çevrimdışı Vedat İnam

  • tipooo
  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1409
  • tipo 1.4 ie sx
    • VEDAT İNAM - 1999 TİPO 1.4 SX İE / GÜMÜŞ GRİ
  • *Adı soyadı : vedat
  • *Meslek: pol.mem.
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Şırnak/Beytüşşebap
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Araç Rengi: gri
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1999
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Gaz Kelebeği Potansiyometresi Adaptasyonu - 2.0ie 16V
« Yanıtla #24 : 28.Şub.2012 16:25:23 »
bu fotoda gösterilen vida çevirilerek mi ayar yapılıyor acaba?