Gönderen Konu: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)  (Okunma sayısı 2466 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« : 14.Şub.2012 15:52:23 »
Selamlar Arkadaşlar,
Havaların biraz yumuşamasını fırsat bilip sibop ayarı için üst kapağı söktüm. Anam ağladı, ama biraz yardımla işi hallettim.

Niye sibop ayarına ihtiyaç duyarız? Çünkü silindirlere alınan yakıt miktarı ve eksoz gazının atılış süresi sibopların zamanlamasının düzgün olmasına bağladır. Ayarı bozuk olan arabanın öncelikle kompresyonu bozuktur. Çekişi düşer, teklemeli, sarsıntılı çalışır, çok yakar, az kaçar, şakırtılı çalışır. Benim arabanın da aldığım zamandan bu yana biraz kompresyonu düşmüş gibi geldi ve rölanti de az çok bir sarsıntı vardı. Ayrıca siboplar sesli hatta çınlamalı çalışıyordu,  Bu yüzden sibopları açtım. Ama işin kötüsü ayar yaptıktan sonra sesli çalışma daha da arttı. Tahminim şimleri çıkaracağım derken sibop kupalarını hırpaladım ve yerinde rahat duran kupalar şimdi oturaksız çalışıyor. Düzelmezse sibopların komple sökülmesi ve sorunlu kupaların değişmesi gerek. Onu da başka zaman yaparız artık.

Ama en çok da merak ettiğimden açtım tabi ki, yoksa ciddi bir sorun yoktu.  :cc:

Nitekim siboplarda da ciddi bir sorun çıkmadı. En garip durum ise, sibop aralıkları katalogda giriş 0,45, eksoz 0,50 yazıyordu ama benim arabada bu değerler 0,40, 0, 45 çıktı. Şim sökerken yardımına başvurduğum usta arkadaş, aracın kapağının ilk defa açıldığını söyledi ve siboplara hiç dokunulmadığını söyledi. "Nereden bildin" diye sordum, O'da "bizim elimizden böyle düzgün iş hayatta çıkmaz" dedi  :bravo: Gülüştük.

Neyse önce arabanın ön tekeri havaya gelecek şekilde kaldırıyoruz ve 5.vitese takıyoruz ki, tekeri döndürünce siboplar da hareket etsin. Çünkü sibopları ölçerken ve şimi çıkarırken ekzantrik loblarının dik durması gerek. Yoksa mesafe yanlış ölçülür. Bu yüzden lobların her birini dik duruma getirmek için tekeri döndürüp, lobların hareket etmesini sağlamak gerek.

Öncelikle kapağı açtık. Gözümüzle gördüğümüz her vidayı alyanla söküyoruz. Triger kapağını da söküyoruz Vidaların bazıları uzun bazıları kısa. Kısa vidaların yerini işaretleyin ki, sonra karıştırmayın. Uğraşır durursunuz.



İşte üst kapak altı bu şekilde.



Aşağıda görüldüğü gibi her sibobun üstündeki şim dediğimiz bozuk para gibi metal ile, eksantrik lobunun sırtı arasındaki boşluğa sentil sokarak kaç mm olduğunu ölçüyoruz ve en altta verdiğim tablonun karşılık gelen yerine yazıyoruz. Bizim araçlar için giriş 0,45mm , eksoz 0,50 mm olması gerek ama benim araçta bu değerleri giriş, 0,40mm, eksoz 0,45mm yapmışlar. Sentil ekzantrik lobu ile , şim arasına sertçe sürtünerek girmelidir. Yoksa ölçü yanlış çıkar.  Aşağıdaki çizimde "clearance" dediğimiz şey bizim aradığımız boşluktur.
Benim araçta sadece iki eksoz sibobu ayarsız çıktı. En Aşağıdaki tabloda görülüyor. Onları değştirdik. Bitti.



Bu da bizim şim ve alttaki kupa yada kadeh denilen şeyin sökülmüş halidir. Şim kadehin üzerinde durur ve kadeh sibop yuvasında aşağı yukarı oynar. Yeni araçlarda artık şim yokmuş ve ekzantrip lobu direk kadehin tepesine bastırıyorumuş.



En fazla sıkıntı çektiğim ve kendi başıma başaramadığım iş ise ekzantirik milinin loblarının altındaki şimleri çıkarmak oldu. Sübap yayları o kadar sert ki, tek kişi kendi başına bastıramıyor. Bunun için manivela ve kriko şeklinde farklı özel aparatlar varmış. Tabi ki bende olmadığı için saatlerce uğraşmama rağmen çıkaramadım. Üstüm başım yağ oldu, bir takım elbise giyilemeyecek duruma geldi. Bunun üzerine sanayide bir arkadaştan aparatını istedim o da "buraya getir" dedi. Kapağı kapatıp oraya gittim. Orada kapağı tekrar açtım. Onun yardımı ile bozuk sibopun iki şimini yerinden çıkardık. İşte bozuk sibop şimlerinden birisi.



İşte şim ayarı yaparken gerekli hesap tablosu. Benim sadece iki şim problemli olduğu için buna ihtiyaç duymadık. Eğer hepsi bozuk olsaydı, çıkan tüm değerleri bu tabloya doldurup, uygun şim hesabı yapıp, yine bu tabloya göre yerine takmamız gerekiyordu. Sadece size göstermek için buraya koydum.




Elim yağlı olduğu için kalemi tutamadım, bu yüzden yazılar çok kötü. Burada, 1inci silindirin eksoz B sibobu 0,55mm ve 2. silindirin eksoz B sibopu 0,40mm çıktı. Kırmızı ile çizdim bunları. En altta da kaç mm'lik yeni şime ihtiyaç duyduğumuz yazıyor. Yeni şimleri alıp yerine taktık ve hepsinin ayarı 0,45mm oldu.
Şimin tanesi 4 tl. Otoparçacılarda satılıyor.

Sonuç; ayarlarda ciddi bir bozukluk olmadığı için hiç bir şey olmadı. Aksi gibi, kupalardan birisinin düzenini bozduk sibop sesi vuruş sesine dönüştü yani sıfıra sıfır elde var -3  :crash:
Bir de ustaya yardımı için 20tl verdim. Yani sıfıra sıfır elde var -3 ve giden 20tl.

Ha bu arada, sanayideki usta arkadaş boş zamanlarımda gelip ona yardımcı olmamı istedi. Bosh oto diagnostic cihazı almış ama nasıl kullanılacağını bilmiyormuş. Cihazın sevis kitapçıklarını aldım ve karıştırıyorum şimdi. Ek iş buldum. :aa:



.
« Son Düzenleme: 21.Mar.2014 00:24:19 Gönderen: Hüseyin Ertaş »
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Oğuzhan Buytoz

  • Oguz020--My Dream..
  • Member
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 12510
  • Tahsil Cehaleti Alır Eşeklik Baki Kalır..
    • oğuz020 - 23 LS 126 Citroen C-elysee
  • *Adı soyadı : oğuz
  • *Meslek: işçi , amele, teknisyen vs vs vs
  • *Yaş: 35
  • *Şehir: ELAZIĞ
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Diğer
  • Araç Rengi: BEYAZ
  • Lpg Markası : ...
  • Model Yılı: 2013
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Sibop ayarı 2.0ie 16v
« Yanıtla #1 : 14.Şub.2012 16:08:55 »
hayırlı olsun saglıkla kullanın resımlerı göremıyom aksam bakıcam  :bravo: :bravo:

MECNUN BİLSEYDI TEMPRA SEVGİSİNİ SEVERMİYDİ LEYLA ZİLLİSİNİ :)

Yokluğun BİRŞEY değiştirmedi... Demekki Varlığın GEREKSİZDİİİ
Sonra bir MPİ görürsün. Alırsın, fena bağlanırsın. Kolay ulaşırsın, zor vazgeçersin :)

Çevrimdışı undabah

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 15278
    • tipundabah
  • *Adı soyadı : Hakan
  • *Meslek: Şoför
  • *Yaş: 31
  • *Şehir: Başkent
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo 1.6ie / AC
  • Araç Rengi: Gökyüzü Mavisi
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1997
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Sibop ayarı 2.0ie 16v
« Yanıtla #2 : 14.Şub.2012 16:09:09 »
elinize sağlık  :bayrak2:

Çevrimdışı Mehmet Onur Yılmaz

  • 5. Vites
  • *****
  • İleti: 1227
    • Contessss  :D:D
  • *Adı soyadı : Mehmet Onur YILMAZ
  • *Meslek: Grafiker
  • *Yaş: 25
  • *Şehir: Balıkesir
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Diğer
  • Araç Rengi: ÇÖL GRİ
  • Model Yılı: 2008
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Sibop ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #3 : 14.Şub.2012 16:18:51 »
eline sağlık  ;)
Babam Öle diyooo... :D

Çevrimdışı Yasin Karaköse

  • N O S
  • ******
  • İleti: 4003
  • Vorsprung Durch Technik
  • *Adı soyadı : Yasin
  • *Meslek: Bilgiişlem
  • *Yaş: 30
  • *Şehir: Ankara
  • Araç Markası: Audi
  • Araç Modeli: A3
  • Araç Rengi: Siyah
  • Model Yılı: 2016
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Sibop ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #4 : 14.Şub.2012 16:20:50 »
Elinize sağlık  :bravo: :bravo: :bravo:

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #5 : 14.Şub.2012 21:05:24 »
biz emme 0.40,egzost 0.50 yapıyoruz daha iyi oluyor
« Son Düzenleme: 14.Şub.2012 21:13:02 Gönderen: Ahmet Mekik »

Çevrimdışı Gökhan Karadaş

  • gökhan5142
  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 12567
  • FOREVER 156 :D
  • *Adı soyadı : gökhan karadaş
  • *Meslek: P.M.
  • *Yaş: 26
  • *Şehir: istanbul
  • Araç Markası: Diğer
  • Araç Rengi: bej
  • Model Yılı: 2004
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #6 : 14.Şub.2012 21:08:55 »
eline sağlık abi  :ok:

Çevrimdışı Mustafa Caylan

  • 6. Vites
  • ******
  • İleti: 2113
  • *Adı soyadı : Mustafa
  • *Meslek: Öğrenci
  • *Yaş: 23
  • *Şehir: Denizli - KKTC
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempa SXA_K
  • Araç Rengi: Metalik Gri
  • Model Yılı: 1994
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #7 : 14.Şub.2012 21:21:16 »
eline sağlık abi :)  :bravo:

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #8 : 14.Şub.2012 22:07:57 »
biz emme 0.40,egzost 0.50 yapıyoruz daha iyi oluyor
Evet ben de çıkışın daha geniş olması daha iyi olur fikrindeyim. Bizim motorların turbolu olanlarında da 0.40,egzost 0.50 olarak tutulmuş. Sanırım performans işlerine daha uygun bu aralık.
Ama fabrika benim aracı bu şekilde teslim etmiş. Sadece bozuk olan birini değiştirmek, (çıkan şimin birisi diğerine uymuştu çünkü), daha kolay olduğu için biz de aynen devam ettik. 0,50 yapmayı düşündük ama bu sefer 7 tane şim değişecekti. Fabrika ayarlarını bozmayalım  dedik ve uğraşmak istemedik. Ama benim şaşırdığım kataloğunda bile 0,45 -  0,50 olan değerler nasıl olup da 0,40 - 0,45 olarak teslim edilmiş. Bu TOFAŞ'ın işine akıl ermiyor.
« Son Düzenleme: 14.Şub.2012 22:10:33 Gönderen: Hüseyin Ertaş »
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #9 : 14.Şub.2012 22:12:53 »
Evet ben de çıkışın daha geniş olması daha iyi olur fikrindeyim. Bizim motorların turbolu olanlarında da 0.40,egzost 0.50 olarak tutulmuş. Sanırım performans işlerine daha uygun bu aralık.
Ama fabrika benim aracı bu şekilde teslim etmiş. Sadece bozuk olan birini değiştirmek, (çıkan şimin birisi diğerine uymuştu çünkü), daha kolay olduğu için biz de aynen devam ettik. 0,50 yapmayı düşündük ama bu sefer 7 tane şim değişecekti. Fabrika ayarlarını bozmayalım  dedik ve uğraşmak istemedik. Ama benim şaşırdığım kataloğunda bile 0,45 -  0,50 olan değerler nasıl olup da 0,40 - 0,45 olarak teslim edilmiş. Bu TOFAŞ'ın işine akıl ermiyor.

bugüne kadar kapak illa açılmıştır bunca km subap ayarı illa kaçar usta anlamamış olabilir :s20:

Çevrimdışı Özer Öztürk

  • Member
  • N O S
  • *****
  • İleti: 2661
  • *Adı soyadı : Özer
  • *Meslek: ERP Yazılım Geliştirme Uzmanı
  • *Yaş: 28
  • *Şehir: Bursa
  • Araç Markası: Seat
  • Araç Modeli: Leon
  • Araç Rengi: Sarı
  • Lpg Markası : Prins
  • Model Yılı: 2007
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #10 : 14.Şub.2012 23:58:56 »
bugüne kadar kapak illa açılmıştır bunca km subap ayarı illa kaçar usta anlamamış olabilir :s20:
Evet fabrika öyle bişey yapmaz,subab ayarı yapılmıştır daha önce ;) İşini çok düzgün yapan ustalar da var ;)

Seat Leon 2.0 TFSI FR(200)
Fiat Bravo 1.6 16v
Toyota Auris 1.4 D4-D
Alfa 156 1.6 Distinctive
Marea HLX

Çevrimdışı Hüseyin Ertaş

  • N O S
  • ******
  • İleti: 2657
  • *Adı soyadı : Hüseyin
  • *Meslek: Ticaret
  • *Yaş: 45
  • *Şehir: Konya
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Gri
  • Lpg Markası : Atiker
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #11 : 15.Şub.2012 00:25:27 »
Evet fabrika öyle bişey yapmaz,subab ayarı yapılmıştır daha önce ;) İşini çok düzgün yapan ustalar da var ;)
Ben de öyle düşünmüştüm. Ama kapağı açarken kapak neredeyse yapışmış durumdaydı. Çatır, çatır açıldı. Ve bozuk olan iki sibop haricinde diğerlerindeki boşluklarda çok küçük bile olsa farklılık, anahtar izi vs. yoktu. Bu sebepten usta kapak hiç açılmışa benzemiyor dedi. Yada dediğiniz gibi serviste filan değişiklik yapıldı. Bilmiyorum artık.

Gerçi arabanın tüm servis kayıtları var ama kim karıştıracak. Koca bir cilt kitap gibi.
"İnsan ulaşamadığı herşeyin delisi, ulaştığı herşeyin nankörüdürür" Pablo Neruda

Çevrimdışı İsmail Sinkil

  • MAVİŞ TİPOM
  • 1. Vites
  • *
  • İleti: 60
  • *Adı soyadı : ismail
  • *Meslek: hastane bilgiişlem personeli
  • *Yaş: 29
  • *Şehir: DENİZLİ
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo 1.6ie
  • Araç Rengi: GÖK MAVİ
  • Lpg Markası : LAVATO
  • Model Yılı: 1998
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #12 : 15.Şub.2012 08:56:18 »
eline sağlık.....

Çevrimdışı Musa Eroğlu

  • Musalar
  • N O S
  • ******
  • İleti: 4529
  • *Adı soyadı : Musa Eroğlu
  • *Meslek: Serbest
  • *Yaş: 32
  • *Şehir: İçel
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra 2.0 16v
  • Araç Rengi: Kurşuni gri-met,624 lacrit-deltron
  • Model Yılı: 1996
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: Sibop Ayarı (Tempra 2.0ie 16v)
« Yanıtla #13 : 25.Şub.2012 01:54:32 »
Eline sağlık,paylaşım için teşekkürler...  :ok:
Tempra 2.0 ie 16V cat 836A3.000-Dohc