Gönderen Konu: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi  (Okunma sayısı 362 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Özer Öztürk

  • Member
  • N O S
  • *****
  • İleti: 2664
  • *Adı soyadı : Özer
  • *Meslek: Mühendis
  • *Yaş: 30
  • *Şehir: Bursa
  • Araç Markası: Seat
  • Araç Modeli: Leon
  • Araç Rengi: Sarı
  • Lpg Markası : Prins
  • Model Yılı: 2007
  • Yakıt Türü: LPG
5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« : 21.Mar.2015 19:21:26 »
Beşinci Silindir Ne işe yarar ;
Beş ve daha fazla silindiri olan motorlar performans ve tork motorları olarak bilinirler. Motorun silindir adedi ne kadar fazla ise üretilen tork ve dolayısı ile güç daha kesintisiz ve uzun süreli olacaktır. Silindir sayısı ne kadar azaltılırsa, tork süreleri azalacağında üç ve daha fazla silindirlerde tork boşlukları olması kaçınılmaz olur. Tork boşluklarını dengelemek için denge ağırlıkları kullanılır, bu da daha fazla ses ve sarsıntılı çalışmaya neden olur. Şimdi konumuz olan beş silindirli inceleyerek üretilen torkun nasıl ana mile iletildiğini anlamaya çalışalım. Beş silindir söz konusu olduğunda göre silindirlerin ana mile bağlantısı 72 derecelik açı ile dizayn edilmiş olacaktır. Ateşleme sırasının anlatım kolaylığı olması açısında 1,2,3,4,5 olduğunu varsayalım. Bildiğimiz gibi tek bir silindir dahi olsa ateşleme sonrasında 90 derecelik hareket sağlanır. Yani ana mil 90 derece döndürülmüş olur. Silindirlerin ana mile bağlantısı ise 72 derecede olması nedeni ile, her silindir 72 derece sonra ateşlenmelidir. O halde birinci silindir ile ikinci silindir arka arkaya ateşlendiğince 18 derecelik bir hareket üst üste bindirilmiş olur ve ana mil toplamda 162 derece döndürülmüş olur. Yani birinci silindir 0-90 derece , ikinci silindir 72-162 derece hareketi sağlayacaktır. Aynı şekilde devam edersek üçüncü silindir 144-234, dördüncü silindir 216-306 ve beşinci silindir 288-018 derecelerde güç üreterek ana mili döndürmüş olurlar. Bu durumu ana mil.jpg resim dosyasında göstermeye çalıştım. Resimde her silindirin hareketi ayrı bir renkle işaretlenmiştir. Görüldüğü gibi her ateşlemede üst üste binen 18 derecelik güç bölgeleri vardır. Dikey hareketi ise tork.jpg resminde görebiliriz. Beşinci silindirin hareketinin devamı birinci silindirle bindiğinden kalan 18 derecelik hareketi en başta çizilmiştir. Dairesel ve dikey çizgisel grafiklerden de görüleceği üzere üretilen gücün toplam 90 derecelik bölümü bindirilmiş, 270 derecelik bölümü ise tek silindir tarafından elde edilmiştir. Motorun 1000 devirde döndüğünü düşünürsek yaklaşık 15 saniye bindirilmiş, 45 saniye ise tek silindirlik güç elde edilmiştir. Ancak bu 15 saniyelik süre her silindire dağıtıldığından bir kerede değil toplamda elde edilmiş süredir. Ana mil tüm hareketini silindirlerin stresi altında yaptığından hiç durmamıştır. Denge ağırlığına ihtiyacı kalmamıştır. Silindirlerin bir stres yükleme, bir denge ağırlığı ile dönme sorunu kalmadığından ses azalmış, motor daha esnek davranmaya başlamıştır. Doğal olarak da kesintisiz tork bize daha az devir ve dolaylı olarak da daha az benzin sarfı ve uzun motor ömrü olarak dönmüştür. Yukarıdan beridir anlatmaya çalıştığım ana prensipler nedeniyledir ki, üç ve daha az silindirli motorlar daha seslidir ve daha yüksek devirde kullanılmak zorunda kaldıklarından daha kısa ömürlüdürler. Üreticilerin çok tercih ettiği 4 silindirli motorlar tam 90 derecelerde ateşleme nedeni ile teorik olarak hiç boşluksuz tork üretimi, pratikte ise çok az tork boşlukları olan motorlardır. Hem üretiminin ekonomik olması hem de sonuçların tatmin edici olması nedenleri ile çok tercih edilirler. Daha esnek ve kesintisiz tork gerekli olan araçlar (örneğin kamyon, iş makinaları, tren, uçak gibi araçlar) için ise dörtten daha fazla silindiri olan motorlar üretilir. Binek araçlarında ise genellikle Amerikan üreticiler prestij araçlarını beş ve daha fazla silindirli üretirler

Alıntıdır
Tempra SXA ->Marea HLX-> Alfa 156 1.6 Distinctive->Toyota Auris 1.4 D4-D ->Fiat Bravo 1.6 16v -> 
Seat Leon 2.0 TFSI FR(200)

Çevrimdışı Gökhan Kenar

  • Member
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 6171
  • *Adı soyadı : GÖKHAN KENAR
  • *Meslek: Resepsiyonist
  • *Yaş: 29
  • *Şehir: BURSA-Gemlik
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Marea
  • Araç Rengi: ÇELİK GRİ
  • Lpg Markası : ATİKER
  • Model Yılı: 2004
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #1 : 21.Mar.2015 20:48:26 »
Paylaşacam dedin paylaştın  :cc:

Çevrimdışı Özer Öztürk

  • Member
  • N O S
  • *****
  • İleti: 2664
  • *Adı soyadı : Özer
  • *Meslek: Mühendis
  • *Yaş: 30
  • *Şehir: Bursa
  • Araç Markası: Seat
  • Araç Modeli: Leon
  • Araç Rengi: Sarı
  • Lpg Markası : Prins
  • Model Yılı: 2007
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #2 : 22.Mar.2015 21:57:24 »
Paylaşacam dedin paylaştın  :cc:
Evet  :sırıtan:
Tempra SXA ->Marea HLX-> Alfa 156 1.6 Distinctive->Toyota Auris 1.4 D4-D ->Fiat Bravo 1.6 16v -> 
Seat Leon 2.0 TFSI FR(200)

Çevrimdışı Necip Konru

  • 3. Vites
  • ***
  • İleti: 376
  • necip könrü
    • 1995 tempra SXA okyanus mavisi
  • *Adı soyadı : necip
  • *Yaş: 29
  • *Şehir: erzurum
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tempra SXA
  • Araç Rengi: okyanus mavisi
  • Lpg Markası : atiker
  • Model Yılı: 1995
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #3 : 23.Mar.2015 12:30:53 »
tesekkurler
faydalı paylasim
tempralarada atsalardıya bir silindir.
tempra SXA

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #4 : 23.Mar.2015 19:50:50 »
tesekkurler
faydalı paylasim
tempralarada atsalardıya bir silindir.

hiç gerek yok fazla yakıttan başka birşey değil  :hadi: temprada yok diye üzülme sedici 4 taneyle üzerinden atlıyor zaten  :sırıtan: 5.piston anca halay başı  :hong:
« Son Düzenleme: 23.Mar.2015 19:54:59 Gönderen: Ahmet Mekik »

Çevrimdışı Gökhan Karadaş

  • gökhan5142
  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 12567
  • FOREVER 156 :D
  • *Adı soyadı : gökhan karadaş
  • *Meslek: P.M.
  • *Yaş: 26
  • *Şehir: istanbul
  • Araç Markası: Diğer
  • Araç Rengi: bej
  • Model Yılı: 2004
  • Yakıt Türü: Benzin
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #5 : 23.Mar.2015 20:12:18 »
hiç gerek yok fazla yakıttan başka birşey değil  :hadi: temprada yok diye üzülme sedici 4 taneyle üzerinden atlıyor zaten  :sırıtan: 5.piston anca halay başı  :hong:
senin bu konuya yazmanı bekliyordum abi  :cc: :cc: :cc:

Çevrimdışı Ahmet Mekik

  • Süper Moderatör
  • TURBO
  • *****
  • İleti: 10671
  • Araç Markası: Fiat
  • Araç Modeli: Tipo DGT
  • Yakıt Türü: Dizel
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #6 : 23.Mar.2015 21:15:11 »
senin bu konuya yazmanı bekliyordum abi  :cc: :cc: :cc:

yazmayayım yazmayayım dedim tutamadım kendimi  :hoho:

Çevrimdışı Özer Öztürk

  • Member
  • N O S
  • *****
  • İleti: 2664
  • *Adı soyadı : Özer
  • *Meslek: Mühendis
  • *Yaş: 30
  • *Şehir: Bursa
  • Araç Markası: Seat
  • Araç Modeli: Leon
  • Araç Rengi: Sarı
  • Lpg Markası : Prins
  • Model Yılı: 2007
  • Yakıt Türü: LPG
Ynt: 5 Silindirli Motor Çalışma Prensibi
« Yanıtla #7 : 23.Mar.2015 21:49:19 »
5.piston anca halay başı  :hong:
Bende neden koymuşlar derken bunu buldum :)
Tempra SXA ->Marea HLX-> Alfa 156 1.6 Distinctive->Toyota Auris 1.4 D4-D ->Fiat Bravo 1.6 16v -> 
Seat Leon 2.0 TFSI FR(200)